Hopp til innhold Hopp til søk

Hutrigsøk

Hva gjør du når mobilnettet ikke fungerer

30.10.2014 kl 21:00

Del: Les høyt Skriv ut

Når mobilnettet faller ut
Mobilutfall kan komme av fysiske skader på basestasjoner eller annet nettutstyr, systemfeil hos operatøren, eller langvarige strømbrudd.

Dette kan du gjøre selv:

  • Du kan ringe nødnummer 112 når ditt mobilnett har falt ut, hvis du befinner deg i dekningsområdet til et annet mobilnett som fungerer. Det kan hende du må ta ut SIM-kortet ditt før du ringer 112. Du kan ikke ringe 110 eller 113 uten SIM-kort, men 112-sentralen vil videreformidle telefonen din.
  • Hvis du er sammen med andre mennesker kan du undersøke om noen har mobilabonnement i et mobilnett som fungerer, og spørre om å få låne telefonen til viktige samtaler.
  • Ved strømbrudd kan du bruke batteridrevne mobilladere. Det er også mange som kan lade mobiltelefonen i bilen.
  • Du bør undersøke hvilket mobilnett din leverandør bruker. Da kan du skaffe deg et reserve-SIM-kort - for eksempel et kontantkort - fra en leverandør som bruker et annet mobilnett enn det du bruker til daglig. Det er TeliaSonera Norge AS (NetCom) og Telenor Norge AS som eier landsdekkende mobilnett i Norge.


Når mobilnettet overbelastes
Mobilnettet er sårbart for overbelastning når det skjer større kriser eller hendelser, og mange forsøker å ringe samtidig. Hvis mobilnettet overbelastes kan du få problemer med å ringe ut, og andre kan få problemer med å ringe deg.

Dette bør du gjøre:

  • Ring bare livsviktige samtaler. Husk at gjentatte forsøk på å ringe er med på å overbelaste nettet enda mer.
  • Ring hvis du har livsviktig informasjon. Når mobilnettet er overbelastet kan det ta lang tid før en SMS eller e-post sendt fra telefon når fram til mottakeren.
  • Ring fra en fasttelefon hvis du har tilgang til det.


Fysisk skader på mobilnettet

I blant kan naturhendelser som flom, skred og ekstremvær skade kabler for elektronisk kommunikasjon. En slik kabel kan føre trafikk for flere elektroniske tjenester samtidig. Det kan ta tid å reparere skader på infrastruktur.


Dette kan du gjøre for å få oversikt:

  • Søk etter informasjon om driftsforstyrrelser på nettsidene til leverandøren din. Mange leverandører bruker også sosiale medier aktivt ved driftsforstyrrelser.
  • Kontakt kundeservice hos leverandøren din per telefon hvis det lar seg gjøre. Husk at det kan være lang ventetid når pågangen er stor.
  • Nettaviser er vanligvis raskt ute med informasjon ved større utfall.

ARTIKKELEN HANDLER OM